Hakukoneoptimoitu teksti – näin optimoit!

Hakukoneoptimoitu teksti tarkoittaa sisältöä, joka on kirjoitettu sekä ihmislukijoille että hakukoneille sopivaksi. Se vastaa käyttäjän kysymykseen tai tarpeeseen selkeästi, sisältää relevantit avainsanat luontevasti ja on rakenteeltaan helppolukuista. Hyvä SEO-teksti auttaa sivustoasi näkymään Googlessa paremmin ja pitää lukijan sivustollasi pidempään. Tässä artikkelissa käyn läpi tärkeimmät asiat tekstin optimoinnista.

Mitä hakukoneoptimoitu teksti oikeastaan tarkoittaa?

Hakukoneoptimoitu teksti on sisältöä, joka täyttää sekä lukijan että hakukoneen tarpeet samanaikaisesti. Se vastaa konkreettiseen kysymykseen tai ongelmaan, sisältää oikeat avainsanat ja on rakenteeltaan selkeä. Tavallisesta tekstistä se eroaa siinä, että jokainen elementti on mietitty myös hakukonenäkyvyyden kannalta.

SEO-tekstin tarkoitus ei ole täyttää sisältöä avainsanoilla, vaan kirjoittaa niin että Google ymmärtää mistä sivusi kertoo ja kenelle se on tarkoitettu. Samalla tekstin pitää olla niin hyödyllistä ja helppolukuista, että lukija saa etsimänsä vastauksen ja pysyy sivustollasi. Tämä kaksitahoinen palveleminen on hakukoneoptimoinnin perusteet yhdessä paketissa.

Käytännössä tämä tarkoittaa että kirjoitat ihmisille ja lisäät hakukoneystävälliset elementit. Otsikot kertovat selkeästi mistä on kyse, kappaleet ovat lyhyitä ja tekstissä on luettavuutta parantavia elementtejä kuten listoja. Avainsanat tulevat mukaan luontevasti silloin kun ne sopivat kontekstiin.

Miten avainsanat valitaan ja sijoitetaan tekstiin luontevasti?

Avainsanojen valinta alkaa siitä että ymmärrät mitä kohderyhmäsi todella hakee. Käytä työkaluja kuten Google Search Console tai ilmaista Google-hakua nähdäksesi mitä termejä ihmiset käyttävät. Valitse pääavainsana joka kuvaa sivusi aiheen parhaiten ja 3-5 tukiavainsanaa jotka liittyvät siihen läheisesti.

Sijoita pääavainsana ensimmäiseen kappaleeseen, yhteen väliotsikkoon ja muutamaan kohtaan leipätekstissä. Tärkeintä on että se sopii lauseeseen luontevasti. Jos joudut väkisin vääntämään lausetta avainsanan ympärille, se ei toimi. Google on nykyään tarpeeksi älykäs ymmärtämään synonyymit ja lähikäsitteet.

Avainsanatiheys ei ole mikään tarkka prosenttiluku jota pitää tavoitella. Hyvä nyrkkisääntö on että avainsanat tekstissä tuntuvat luonnollisilta eikä niitä ole liikaa. Jos luet tekstin ääneen ja se kuulostaa toistolta tai keinotekoiselta, olet todennäköisesti ylioptimoinut. Keskity siihen että käytät avainsanoja otsikoissa, ensimmäisessä kappaleessa ja siellä missä ne aidosti sopivat asiayhteyteen.

Mikä on hakukoneoptimoinnin kannalta ihanteellinen tekstin rakenne?

Ihanteellinen tekstin rakenne alkaa selkeästä H1-otsikosta joka kertoo sivun pääaiheen. Sen jälkeen tulevat H2-väliotsikot jotka jakavat sisällön loogisiin osiin. Jokainen H2-osio vastaa yhteen alakysymykseen tai käsittelee yhtä näkökulmaa pääaiheeseen. Tarvittaessa voit käyttää H3-otsikoita jakamaan pitkiä osioita pienempiin palasiin.

Kappaleiden pitää olla lyhyitä, mieluiten 2-4 lausetta. Pitkät tekstimuurit karkottavat lukijat ja Google tulkitsee ne huonoksi käyttäjäkokemukseksi. Käytä listoja aina kun esität useamman kohdan tai vaiheen. Ne parantavat luettavuutta ja Google tykkää niistä koska ne ovat helposti ymmärrettäviä.

Tekstin pituus riippuu aiheesta ja kilpailusta. Yleensä kattava vastaus on parempi kuin lyhyt ja pinnallinen, mutta turha täyte ei auta ketään. Tavoittele 300-800 sanaa perussivuille ja 1000-2000 sanaa kattavimmille sivuille. Tärkeintä ei ole sanamäärä vaan se että vastaat käyttäjän kysymykseen kokonaisvaltaisesti.

Miten kirjoitat sisältöä, joka vastaa käyttäjän hakuaikomukseen?

Hakuaikomuksen ymmärtäminen tarkoittaa että tiedät mitä käyttäjä oikeasti etsii kun hän kirjoittaa tietyn hakusanan. Informatiivinen haku etsii tietoa tai vastausta kysymykseen. Transaktionaalinen haku taas tarkoittaa että henkilö haluaa ostaa tai tehdä jotain. Navigointihaku on kun etsitään tiettyä sivustoa tai paikkaa.

Jos joku hakee ”mitä on hakukoneoptimointi”, he haluavat oppaan tai määritelmän. Jos taas hakusana on ”hakukoneoptimointi hinta”, he vertailevat palveluita ja harkitsevat ostoa. Sisältösi muodon ja syvyyden pitää vastata tätä aikomusta. Informatiiviseen hakuun vastaat kattavalla selityksellä, transaktionaaliseen puolestaan selkeillä palvelukuvauksilla ja toimintakutsuilla.

Käytännössä tämä tarkoittaa että tutkit mitä Google näyttää hakusanallesi tällä hetkellä. Jos tulokset ovat pääosin oppaita, käyttäjät etsivät tietoa. Jos tulokset ovat tuotesivuja, he ovat ostovalmiimpia. Muotoile sisältösi vastaamaan samaa kaavaa mutta tee se paremmin. Anna enemmän arvoa, ole selkeämpi ja rakenna teksti niin että se todella ratkaisee lukijan ongelman.

Hakukoneoptimoitu teksti ei ole rakettitiedettä, mutta se vaatii ymmärrystä sekä ihmisistä että hakukoneista. Kun osaat yhdistää hyvän kirjoittamisen, oikeat avainsanat ja selkeän rakenteen, luot sisältöä joka toimii molemmille. Jos haluat apua sisällön optimoinnissa tai Google-optimoinnissa, ota yhteyttä. Autamme yrityksiä näkymään siellä missä se todella merkitsee.

Scroll to Top